Program Pembimbing Rakan Sebaya (PRS) diadakan adalah untuk melatih para remaja agar dapat menguasai kemahiran membantu supaya mereka dapat membantu rakan pelajar yang memerlukan pertolongan dari segi mental, sosial atau emosional, di samping melatih mereka membantu diri sendiri.
Selain itu, khidmat “pelajar membantu pelajar” merupakan satu khidmat sokongan yang penting di dalam perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling. Kursus ini dijalankan secara teori dan praktikal.
Program ini berasaskan konsep bahawa rakan sebaya merupakan orang yang paling rapat dan paling memahami masalah yang dihadapi oleh remaja/seseorang. Dengan itu mereka merupakan orang yang paling tepat bagi memberi nasihat bagi menangani sesuatu masaalah.
Program ini merangkumi bidang yang luas termasuk membantu mempelajari Teknologi Maklumat, Pembelajaran Bestari, Cara Belajar, malah digunakan dalam kempen anti dadah.
Ahli PRS
Selain itu, khidmat “pelajar membantu pelajar” merupakan satu khidmat sokongan yang penting di dalam perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling. Kursus ini dijalankan secara teori dan praktikal.
Program ini berasaskan konsep bahawa rakan sebaya merupakan orang yang paling rapat dan paling memahami masalah yang dihadapi oleh remaja/seseorang. Dengan itu mereka merupakan orang yang paling tepat bagi memberi nasihat bagi menangani sesuatu masaalah.
Program ini merangkumi bidang yang luas termasuk membantu mempelajari Teknologi Maklumat, Pembelajaran Bestari, Cara Belajar, malah digunakan dalam kempen anti dadah.
"BANTU DIRI UNTUK BANTU ORANG LAIN"
AJK PRS
GURU PENASIHAT:
PUAN
ZAITUL IFFA BINTI JAMALUDIN
PUAN
CHEAH MOOI FAR
PENGERUSI:
NUR ALIYAH BINTI MOHD IDRIS
TIMBALAN PENGERUSI:
ANISTON WILLIAMS A/L SIMON
SETIAUSAHA:
NUR SYAFIQAH BINTI IZHAN
PENOLONG SETIAUSAHA:
NUR FARAH ARISSA BINTI MOHD ZAINAL
BENDAHARI:
SITI NUR HAMIDAH BINTI ZAKARIA
PENOLONG BENDAHARI:
ZAKIRAH BINTI ZULKEFLE
AHLI JAWATANKUASA:
NURUL
JANNAH BINTI MOHD NOR (AJK FORM 5)
FATIN
NAJIHAH BINTI KAMARULZAMAN (AJK FORM 4)
AYU
NAZIRAH BINTI RAFFI (AJK FORM 3)
No comments:
Post a Comment